Den moderna yogans utveckling

Många av de yogaformer som vi tränar idag har utvecklats under de senaste 200 åren.

 

Hathayoga: (som egen form)

Betyder kraftfullhetens yoga. Rötter i tusenårig indisk tradition. Grundformen för all yoga. Ställningarna hålls längre än t.ex. ashtanga eller poweryoga. Grundrörelser i lugn takt som gör det möjligt att stilla sig. Motrörelser som balanserar, vila mellan ställningarna. Stor vikt på meditation och olika reningstekniker. Har en annan ordning och innehåll på de 8 grenarna.

Professor T. Krishnamacharya:

1888-1989

Kallas ofta ”den moderna yogans fader”

Står bakom många av de yogaformer som vi lär oss idag. Studerade ayurveda och var sanskritexpert. Upptäckte Yoga Korunta, en sanskrittext som innehöll rörelser och ställningar samt specifika andningstekniker och tidigare hemliga råd och tips. Yoga korunta ses idag som en ”bibel” för utövare av vini, ashtanga, iyengar och poweryoga. Blev tillfrågad att öppna en Yogaskola i Mysore och eleverna på denna skola gick sedan vidare och skapade egna yogaformer. T. Krishnamacharya utvecklade tillsammans med sin son T.K.V.Desikarshar Viniyogan.

Viniyoga:

Personligt anpassad yoga, lärs ut i små grupper, gärna person till person. Har ej en fast serie. Flytande rörelser och ujjayiandning. Mjuk, skonsam yogaform.

Iyengar Yoga:

Utvecklades av B.K.S. Iyengar född 1918, som också var elev vid yogaskolan, men han var sjuklig och klen och fick jobba med olika redskap för att nå de olika ställningarna.

Utvecklade Iyengaryogan som är en fysioterapeuftisk, långsam, grundlig form av yogan där man strävar efter det perfekta utförandet och använder bälten, kuddar, dynor och klossar för att nå dit. Han kallas ofta för ”kroppens arkitekt”. Denna yogaform används ofta som rehabilitering och är en av de mest praktiserande i världen. Skonsam metod som gör yogans fördelar tillgänglig för tusentals människor, eftersom den utgår från varje persons hälsa och kroppsliga förutsättningar. Det finns specialklasser för människor med ryggproblem. Iengarläraren har omfattande anatomiska kunskaper och kan ofta behandla skador och fysiska problem.

Ashtanga vinyasa yoga:

Ast= 8 Anga= grenar Vinyasa= rörelse synkroniserat med andningen

Den mest fysiskt krävande formen av yoga. Akrobatisk, kräver muskelstyrka och god grundkondition redan från början. Sträng form i tre serier. Man gör samma ordningsföljd på rörelserna varje gång. Man måste bemästra en nivå helt, innan man kan börja med nästa. I ashtanga använder man sej av vinyasa för att skapa ett flöde. I ashtangayogan koncentrerar man sig mest på asanas, andningsövningar, avslappning och meditation. Man tränar i tystnad.

Skapades av Sri Pattabhi Jois, född 1915, också en elev till T. Krishnamacharya. Studerade i 18 år vid skolan. Idag lever han och bor i Mysore i Indien och reser fortfarande världen runt för att förmedla Ashtanga vinyasa yoga.

Swami Vivekanada:

1863-1902

Öppnade upp för den indiska filosofin, yogan och hinduismen i väst. Arbetade och propagerade för religiös tolerans. Presenterade de fyra grundläggande vägarna i yoga. Bhakti yoga, Karma yoga, Jnana yoga och Raja yoga.

Swami Sivananda:

1887-1963

Var läkare innan han skapade sitt ashram i Rishikesh där han utbildade i Hathayoga och filosofi. Var en av de som införde yoga i västvärlden under 1950-talet.

Sivanandayoga:

Traditionell indisk form av yogan med 12 grundställningar och variationer eller serier som är baserade på dessa grundställningar. Kombinera rörelse med meditation, chanting och andningsövningar. Vila mellan ställningar. Yogan baseras fem steg: Vikten av Rätt träning, andning, relation, mat och sista steget är positiva tankar och meditation.

Swami Vishnu Devananda:

1927-1993

Var en av Sivanandas elever, studerade i Indien och lämnade på 50-talet Indien och åkte till USA. En av dem som bidragit till att yogan är en av världens största träningsformer.

Indra Devi:

1899-2002

Den första kvinnliga och västerländska eleven till T. Krishnamacharya. Indra Devi tog yogan till USA. Öppnade yogastudio i Hollywood 1947 och utbildade hundratals yogalärare. Undervisade i Hathayoga och presenterade den som en lugn gruppträning.

Kundalini yoga:

Betyder Livskraft / Urkraft eller Länka samman. Grundades av Yogi Bhajan som kom till väst 1968. Kombinerar yogarörelser med andningsövningar för att väcka livsenergi. Betonar uthållighet. Har färdiga pass, program för olika delar av kroppen, Kriyas. Kallas också medicinsk yoga. Passar den som vill ha mer energi och kontakt med sitt känsloliv. Kan användas i terapeutiskt syfte. Den mest ursprungliga formen av yoga.

Det finns en svensk variant utvecklad av Thomas Frankell, Livsyoga.

Anusarayoga:

Betyder flöda med grace. Utvecklad ur Iyengaryogan av John Friend 1997. Lugn, flytande yoga utan prestationskrav. Betonar en ödmjuk attityd och att öppna och följa sitt hjärta. Inifrån och ut-yoga. Skonsam yogaform där kroppens hållning och rätt teknik är mycket viktig. Väver in yogans filosofi i passen. Baseras på fem universella principer om ”Alignment”. Din hållning / förhållande till livet.

Bikram yoga:

Grundad av Bikram Choudhury. 26 ställningar i bestämd ordning, hämtade från Hatha yogan. Ställningarna utförs i varm lokal ca 40 grader under 90 min. Fysisk ansträngande form av yoga för att uppnå maximal stretch. Finns bara på ett fåtal ställen i Sverige. Lärare utbildas av grundaren själv.

Viryayoga:

Betyder energi eller kraft. Ny svensk form utvecklad av Josephine Selander. Yogarörelserna kombineras i block och blocken sätts ihop till olika pass. En snällare variant av Ashtanga yoga, liknar poweryoga. En livfull träningsform som anpassas efter individens förutsättningar.

Yinyoga:

Namnet står för den kvinnliga aspekten i taoistisk tradition. Grundad av Pauline Zink. Bygger på Taoyoga. Lugna rörelser som hålls i 5 -10 min, ofta bara fyra, fem rörelser i ett helt pass. Fokuserar på leder, ligament och senor, mer än muskler. Passar för personer som har problem med höfter, pelvis och nedre delen av ryggen.

Power yoga:

Variant / utveckling av Ashtanga vinyasa yoga, där man använder samma rörelser, men där ledarens roll påminner mer om viniyogan. Power yoga följer inte ett bestämt flöde utan ledaren skapar egna pass. Starkt anpassad efter individen. Ger fler varianter på de olika rörelserna. Fokus ligger på andning i kombination med rörelserna. Anpassad för att tränas på gym. ”Skapades” på 70-talet i USA av Beryl Bender Birch och Bryan Kest. De ville göra yogan mer lättillgänglig och mindre ”flummig”. Paradoxen i Power yoga.

Power = kraft, makt. Många tror att namnet betyder prestation, förbättrad fysisk styrka eller personlig status.

I PowerYoga syftar power på den inre styrka och det inre mod som kan utvecklas genom medveten, regelbunden yogaträning.

Kontakta Yoga för alla

E-mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Om Yoga för alla

Yoga för alla - är en hemsida som erbjuder ett sätt att lära sig om yoga och träna yoga när du vill, var du vill - Gratis.

Oavsett om du är nybörjare eller van yogi kan du hitta pass för din egen träning, på din nivå - Säker och enkel Yoga.