Tacksamhet

Att vara tacksam. Det är inte det vanligaste känslan vi pratar om eller som efterfrågas i vårt samhälle. Att tacka för det du har just nu, utan tanke på vad du skulle vilja ha mer av eller önskar. Att tacka och vara nöjd.

Yoga menar att vi måste träna oss i att vara tacksamma. Se de små detaljerna och nyanserna som är en del av livet. Och genom att bli uppmärksam på allt det som du faktiskt har, kan du omvärdera ditt liv och ändra din sinnesstämning.

Det kan vara ovant att känna tacksamhet. Vi lever i en värld där vi ska vara hungriga på mer, målinriktade, ambitiösa, nyfikna och alltid lägga manken till. Större är bättre, mera och flera är bra och mycket vill ha mer. Innan vi ens har nått våra högt uppsatta mål funderar vi redan på nästa steg.

Hinner vi ens glädjas åt det som vi just åstadkommit eller förvärvat?

Det kan också vara provocerande att föreslå någon att känna tacksamhet. Om våra liv är fyllda av sorg, sjukdomar, smärta och lidande kan det kännas som ett hån att försöka hitta något att vara tacksam över. Och jag tror inte på att vi ska försöka mörka över hemska tider i våra liv med en påklistrat ”om jag bara tänker positivt”-inställning. Ibland är livet skit och jag vet det av egen erfarenhet. Och då får det lov att vara skit ett tag, kanske en lång stund. Men genom mitt eget livs höjder och dalar har jag ändå funnit att det alltid finns någonting som i alla fall liknar en ljusning. Ibland krävs det arbete för att ens se det. Och ibland har jag inte upptäckt det förrän jag tittar i backspegeln.

Leonard Coens textrad säger allt - ”Allt har en spricka, det är där ljuset tränger in.”

Att träna sig i att vara tacksam, hur gör man då? Här kommer några enkla sätt att börja:

  1. Börja tacka i din tanke och säg det högt.
    Ett sätt är att först gå till det basala. Vi lever i ett mycket privilegierat samhälle och vi lever i överflöd, välfärd och lyx. Om vi lyfter blicken till andra länder vet vi att det vi tar för givet inte är en självklarhet för många människor. Och bara för 100 år sedan levde våra släktingar ett mycket hårdare liv. Så börja med att tacka för rent vatten, mat, tak över huvudet, kläder och skor, värme och människor som finns omkring dig.
  2. Börja föra tacksamhetsdagbok.
    Skriv ner tre saker som du är tacksam över varje dag, vad som helst, stort och litet. Att du vaknade i tid, att solen skiner, att du fick en parkeringsplats, att ditt barn höll din hand, att du åt en god middag. När du gör detta regelbundet kommer det att bli lättare och lättare att hitta vad som du är tacksam över. Och när du går tillbaka och tittar på dina tre saker kanske du ser ett samband mellan vad du är tacksam över och vad som ger dig glädje och gör dig lycklig i ditt liv.

Så börja studera dig själv och lär av ditt liv, leta efter den röda tråden. Det vi fokuserar på får vi mer av.

I yogan avslutar vi ofta passet med att samla händerna framför hjärtat och göra en enkel bugning med huvudet och vi säger namaste. Det blir ett tack till oss själva för den här stunden, ett tack till din kropp som burit dej genom passet och ännu en dag, ett tack till dina lärare och till varandra. Alla vi som samlas för att yoga tillsammans. Genom att göra denna enkla gest efter varje yogapass övar du dej också att vara tacksam. Att vara tacksam över det du har och att inte sakna det du inte har (santosa) samt att studera sig själv (svadhyaya) ingår också i den åttafaldiga väg som Patanjali skriver om i Yoga sutra. Det är den andra grenen, Niyama, som handlar om relationen till dig själv. Självdisciplin och självobservationer.

Tack för uppmärksamheten och för att du tog dig tid att läsa det här.

Namaste

Carolin

Kontakta Yoga för alla

E-mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Om Yoga för alla

Yoga för alla - är en hemsida som erbjuder ett sätt att lära sig om yoga och träna yoga när du vill, var du vill - Gratis.

Oavsett om du är nybörjare eller van yogi kan du hitta pass för din egen träning, på din nivå - Säker och enkel Yoga.