Mat-tankar

Hoppas det nya året börjat bra. Så här i början av ett nytt år brukar många vilja starta på nytt och skapa nya vanor. Kanske ta hand om sig själv bättre, stressa mindre och leva mer balanserat. Ofta innehåller våra nyårslöften en förändring av just motion och kost. Och mat är en livsviktig del av våra liv och något som alla har en relation till.

Äta bör vi och gör vi, men vad och hur och när? Vilken expert ska vi lyssna till?

Just mat och kost tycks vara ämnen som det ploppar upp nya rön, studier och experter varje vecka. Det är ofta motstridiga uppgifter och det är lätt att bli förvirrad. Det är en djungel av tips och råd. Maten blir ofta en slagpåse eller något tråkigt, jobbigt, nödvändigt ont. Mat är också något väldigt personligt och många människor kan bli upprörda och illa berörda av att någon utifrån har en åsikt om vad vi bör och inte bör äta. Det är känsligt att prata mat. Vi kan till och med se hur det ibland blossar upp ”matkrig” mellan olika experter på tidningarnas löpsedlar. Mat blir tjat, gnat och till och med hat vilket är sorgligt. För mat är ju något positivt och så mycket mer än ett sätt att stilla vår hunger. Mat kan i bästa fall vara njutning, läkedom, främjande av hälsa och en samlingspunkt som för människor tillsammans.

Jag är ingen expert och har inga mirakelmetoder. Jag är bara en vanlig människa som är intresserad av mat, matlagning och matens innehåll och ursprung. Och så här i början av året tänkte jag skriva lite kort om de yogiska tankarna kring mat och näring. I den här första texten skriver jag några allmänna riktlinjer och i nästa text kommer jag skriva mer om de yogiska tankarna kring maten. De är inga faktabaserade artiklar du läser utan bara min tolkning av de yogiska texter jag läst och en del av min egen erfarenhet och vanligt förnuft. För det är just det som yoga först och främst säger:

Du är experten på din kropp och alla är individer. Vad som passar min kropp, kanske inte alls gäller din kropp. Så lär dig lyssna på din kropp och tolka dess signaler.

Den yogiska vägen föreslår alltid att du väljer själv. Att pröva sig fram och lyssna till sin kropp utan övertro på färdiga tabeller och regler är vägen till långlivade sunda vanor.

All sorts mat, varenda livsmedel kan vi sätta in på en skala:

 Död, sjukdom, lidande, trötthet <--------------------------------------------------------------------------------->  Glädje, hälsa, energi, liv

Varje gång du äter gör du ett val åt vilket håll du vill gå på skalan, du väljer hur du vill må.

Ät mat, riktig mat. Inga dieter eller kurer för de fungerar inte. Det gäller att du hittar en livsstil som fungerar. Om man tänker på ordet diet så har det faktiskt ordet död i sig, d i e = die! Och det är väl så långt från hälsa och liv som vi kan komma. Förbud och regler kring mat skapar ofta motsatsen till vad de är menade för. Eftersom vår hjärna inte kan förstå ordet ”inte” så är det inte ovanligt att vi efter en lång dag av ständigt tänkande på att vi inte ska äta glass, finner oss ohyggligt sugna på just glass. Och det är logiskt. Mantrat ”Jag ska inte äta glass” som gått på repeat i tankarna under hela dagen, har i hjärnan översatts till - Jag ska äta glass! Vår hjärna kan inte förstå begreppet ”inte” och hoppar därför över det. Så sluta med förbud och sluta fokusera på vad du inte får eller inte bör äta. Börja istället tänka på allt gott, härligt och sunt som du får äta.

Lägg till en ny vana i taget. Istället för att slänga bort alla godispåsarna på en gång och sluta med allt som du just nu tänker är gott och smaskigt, lägg till en sak i taget som du vet är bra för dig. Ät dina burgare, men med hemmagjord dressing och klyftpotatis. Hitta naturliga, nyttiga alternativ till din favoritmat. Och bli inte förvånad om din smak förändras och du långsamt börjar göra andra val och börjar föredra annan mat.

Ät regelbundet. Våra kroppar är gjorda för att äta med ca tre timmars mellanrum. Bli som en liten skalman med en egen matklocka. Utan mat påverkas vårt humör och vår ork snabbt så se till att fylla på med jämna mellanrum. Det är bättre att äta flera mindre mål än att äta två stora mål. Frukost, lunch, mellanmål, middag och kanske ett kvällsmål. Antalet mindre mellanmål varierar för person till person, bland annat på hur aktiva liv vi har. Men alla ska äta minst tre ordentliga mål om dagen - Frukost, lunch och middag.

Ät naturlig mat. Riktig mat är mat som kommer från jorden. Ta reda på vad det är du äter. Riktig mat ska du kunna så, plocka, skörda och se vad det är. Maten ska leva i naturen, med naturen och av naturen och ätas naturligt. Om du inte vet vad det är – ät det inte!

Ät färsk mat så ofta som möjligt. Undvik mat som framställs i laboratorier.

Undvik behandlad mat samt mat som innehåller färgämnen och härdade fetter.

Ät ren, ekologisk, giftfri mat. Börja läsa innehållsförteckningarna noga. Bli en smart kund och en matdetektiv. Det som står först i en förteckning är det som produkten innehåller mest av och sen kommer ingredienserna i fallande ordning. Om det är väldigt många ingredienser måste du fråga dig själv varför. All bra mat smakar gott i sig själv, det behövs inte massor av tillsatser och E-ämnen. Mellan 5 till 10 ingredienser bör vara nog. Annars är det ett dåligt alternativ. Ekologisk mat är ännu ett steg mot att ta ansvar för din och jordens hälsa. Om du tycker att den ekologiska maten är dyr så börja med några saker. Ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och bananer borde vi alla välja. För om du tar några minuter och kollar upp hur dessa livsmedel odlas och den mängd gifter och besprutning som maten och de som arbetar med den utsätts för, borde valet vara självklart. Om det gick att odla bananer och kaffe i Sverige skulle ingen vilja arbeta med det och med våra arbetsmiljölagar skulle det vara förbjudet, så farlig är den konventionella odlingen. Vem av oss skulle riskera sitt liv och sin hälsa för ett jobb? Så för din nästas skull, välj ekologiskt. Och kom ihåg att ju fler av oss som väljer ekologiskt desto billigare blir den maten. Du som konsument har stor makt, om vi valde att köpa bra mat skulle matindustrin ge oss bra mat. Det enda som räknas för de stora företagen är att tjäna pengar. Så länge vi väljer att köpa och äta skräp, kommer de att producera skräp. Så du röstar varje gång du lägger en vara i din korg.

Ät grön mat. I yoga pratar vi om Ahimsa – alla levande varelsers helighet. Det är en av de mest högstående lagarna inom yogafilosofin. Vi brukar även översätta ahimsa med Icke våld. För många som utövar yoga innefattar det också maten och därför är många yogis vegetarianer. Den yogiska maten är laktovegetarisk vilket innebär den utgörs av ickeanimalisk föda förutom ägg, mjölk, ost, yoghurt, smör och honung. Man måste inte bli vegetarian, men det brukar ofta vara en naturlig utveckling om man följer den yogiska livsstilen. Vegetarisk mat är snäll mot din kropp och främjar hälsa och välbefinnande och underlättar din fysiska yogaträning. Grön mat är också snäll mot vår djuren, vår planet och kommande generationer.

Se till att få i dig kolhydrater, protein och goda fetter vid varje måltid. Pröva dig fram vad som passar dig när det gäller proportioner av dessa tre byggstenar på din tallrik. Generellt äter många kvinnor för lite av bra proteiner. Utan en bra proteinkälla blir vi inte riktigt mätta och proteinet är också musklernas bränsle. Kombinationen protein och långsamma kolhydrater är också viktig för att kroppen ska kunna producera olika måbrahormoner. Så vi äter inte bara för att kroppen ska få bränsle, utan också för att kemin i kroppen och hjärnan ska fungera.

Lär dig laga mat. På tv lagar folk och kockar mat i parti och minut, men i verkliga livet lägger få av oss tid på att laga riktig mat. Många unga människor idag kan inte laga mat. Så gå en kurs, lär dig av din mormor, dela recept med varandra, gå ihop i matlag på jobbet. Föräldrar - Ge era barn en bra start i livet genom att ge kunskap om hur man lagar mat.

Bli medveten om varför du äter. De kan tyckas som en konstig uppmaning, men faktum är att många av oss äter av helt andra skäl än att vi är hungriga. Många människor söker svaret på de flesta av livets svängningar i kylskåpet. Vi äter för att få tröst, för att fira, föra att belöna oss, för att vi är uttråkade, uppretade, ur balans, ensamma, kärlekstörstande, uppgivna, sorgsna, stressade, trötta, sömniga mm. Det mesta kan användas som en ursäkt till att äta. Vi äter våra känslor istället för att känna dem. Yoga säger att vi inte är våra känslor. Vi är något större. Vi kan med yogaträningen lära oss att vara stilla och observera vad vi känner och våga stanna kvar och se vad som händer med känslan i kroppen. Känslorna är som vågor i kroppen och inget är beständigt, allt förändras. Så nästa gång suget kommer pröva att sätta dig ner, andas medvetet i några minuter och se om känslan klingar av och ersätts av något annat. Bli medveten.

Studera dig själv. Ett sätt att lära sig mer om sig själv och varför du äter är att föra en mat och känslodagbok över en vecka. Du kommer snabbt att se mönster varför du äter och mår som du gör. Skriv ner tidpunkt, vad du äter och hur du känner dig för och efter.

Skaffa en hobby. Använd din fria tid till något som gör dig glad, avslappnad och fyller dig med ny energi. Att ligga i soffan och äta godis ger inget av det. Att äta eller konsumera är ingen hobby. En hobby är ofta något som innebär att du skapar något eller ger av dig själv på något sätt, något kreativt. Många människor idag har ingen hobby, de vet inte vad de egentligen tycker om att göra. De vet inte vem de egentligen är. Ett tips är att gå tillbaka till din barndom och tänka på saker du tyckte om att göra då. Leta där och upptäck din egen kraft.

Drick mycket vatten, naturligt kranvatten. Mer om vatten kommer i framtida texter.

Kom ihåg att som allt i världen har maten två sidor, antingen är mat:

  • Bensin eller energitjuv
  • Medicin eller gör oss sjuka
  • Njutning eller tråkigt

Jag vet vad jag väljer!

Namaste

Carolin

Kontakta Yoga för alla

E-mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Om Yoga för alla

Yoga för alla - är en hemsida som erbjuder ett sätt att lära sig om yoga och träna yoga när du vill, var du vill - Gratis.

Oavsett om du är nybörjare eller van yogi kan du hitta pass för din egen träning, på din nivå - Säker och enkel Yoga.