Mera om de yogiska tankarna kring mat

Personer som utövat yoga har följt samma matprinciper i tusentals år. Yoga föreskriver inte rätt och slätt en viss typ av diet eller att vissa födoämnen ska ätas eller undvikas. Istället utgår den från en rad allmänna grundprinciper tex de tre gunas och vegetarianism. Inom yoga är det också tydligt att allt ska anpassas till vår individuella livsföring och våra olika kroppar, alla är unika.

Den yogiska termen för den fysiska kroppen är anamaya kosha som ordagrant betyder matfodralet. Visst är det härligt, och talande!

Enligt yoga påverkar allt vi äter kroppen och blir en del av kroppen. De grövsta delarna av maten vi äter förs bort från kroppen via matsmältningssystemet. De mindre grova delarna omvandlas till fysisk materia, dvs celler som blir till muskler, hud, hår, organ osv och de minst subtila delarna av maten vi äter går till våra sinnen. Därför är det så viktigt vad vi äter, för vi blir vad vi äter. Mat är inte bara bränsle som gör att du fungerar under dagen, den blir till ditt jag.

Det yogiska synsättet på mat är samma som hos Ayurveda – den traditionella indiska läkekonsten. Båda menar att hela världen är ett samspel mellan tre ursprungliga principer, gunas. Var del har en egen karaktär.

Rajas = Energi
Rajas är het, livlig, energisk och kraftfull. Den kan du känna som stark energi och aktivitet nära manisk.

Tamas = Stagnation
Tamas är långsam, tung, sval, inaktiv och upprätthållande. Den kan upplevas som slöhet och lathet.

Sattva= Harmoni och balans
Sattva är ren, sund och tydlig. Den är klarhet och ljus energi som du kan känna inom dig som glädje och effektivitet.

Dessa tre gunas är närvarande i allt. Luft, jord, växter, människor, föda. Ja till och med i icke levande ting och i våra handlingar. Hos alla människor finns de tre kvaliteterna och någon dominerar. Det speglar sig i allt vi gör och tänker. Den bästa maten för seriösa yogautövare är den sattviska maten som gör dig lugnare till sinnet och livnär kroppen på bästa sätt.

Exempel på mat med Sattvakvaliteter:
Säd, fullkornsbröd, ris, färsk frukt och grönsaker, rena fruktjuicer, yoghurt, mjölk, smör (ghee), ost, baljväxter, nötter, frön, groddar, honung, örter, örtteer, ingefära och vatten.

Exempel på mat med Rajaskvaliteter:
Mycket sur, bitter, torr eller salt mat. Fräna kryddor (tex chili), starka örter, kaffe, te, salt, choklad, fisk och ägg.
För mycket föda med de egenskaperna stimulerar kroppen och sinnet för mycket och stör balansen. Den maten hettar upp kroppen och orsakar rastlöshet och svårigheter att koncentrera sig.
Att äta snabbt är också en rajaskvalite.

Exempel på mat med Tamaskvaliteter:
Kött, alkohol, tobak, vinäger, lök och svamp är exempel på sådan mat. Mat som är syrlig, torr, gammal, övermogen eller skämd samt behandlad, friterad och återuppvärmd hör också dit.
Mat med tamaskaraktär är varken bra för kroppen eller sinnet, den maten är tung och stabbig vilket gör oss orkeslösa och slöa. Tamasmaten bryter ner kroppens motståndskraft mot sjukdomar och sinnet fylls av starka känslor som girighet och ilska.
Att äta för mycket är också tamas.
För någon som utövar yoga seriöst måste den här maten undvikas.

Men det är viktigt att komma ihåg att enligt yoga och ayurveda så kan mat från alla tre kategorier komma att behövas för att skräddarsy varje persons kost. Basen i alla människors kost bör vara den sattviska maten, med sedan måste vi anpassa till oss själva. Vilken guna som dominerar just hos dig bestäms av en rad faktorer som tex vårt arbete, vår personlighet till och med klimatet där vi bor.

Kanske du är en person med många bollar i luften. Livlig och energisk och mycket ”rajas”, då behöver du en kost som innehåller lite tamasmat.

Om du ofta känner dig varm, utarbetad och stressad bör du kanske minska mängden rajasmat i din kost.

Känner du dig slö och orkeslös eller lever i ett kallt klimat med ett stillasittande liv, då kan rajasmat ge dig extra energi.

Det viktiga är då vad du väljer. Svamp och lök eller lite extra chili i maten är alltid bättre än alkohol och fyra chokladkakor. En viktig del av yoga är måttlighet, det gäller också maten.

"Yoga passar inte för den som äter för mycket, ej heller den som fastar för mycket." - Bahagvad Gita

I våra länder där det är vanligt med ytterlighetstrender som dieter och trender med ätstörningar av olika slag, är det viktigt att ta till sig yogans enkla lärosatser.

Vi bör äta rena, näringsrika födoämnen i måttliga mängder. Enligt Hathayoga Pradipika ska vi inte äta så mycket att vi blir helt mätta utan lämna en fjärdedel av magen tom.

Vi bör vara i en avslappnad och lugn sinnesstämning när vi äter. Många av oss läser eller ser på tv medan vi äter, istället för att ge maten vår uppmärksamhet. Det är också viktigt att äta långsamt och tugga ordentligt för att främja matsmältningen. För många av oss som lever hektiska, moderna liv, ständigt på språng, uppkopplade och alltid uppdaterade kan dessa gamla yogiska föreskrifter kännas omöjliga att förena med våra liv här och nu på 2000 talet. Kom ihåg att det inte krävs någon fullständig omvändelse eller förändring för att yoga. Patanjali som skrev Yoga Sutra (brukar kallas yogans handbok) någongång mellan 200 fkr och 200 ekr, visste redan då om de svårigheter vi kan möta när det gäller att leva enligt de yogiska principerna.

Det gäller också vegetarianismen. Du måste inte bli vegetarian för att utöva yoga men många yogis brukar välja den vägen efter en tid. När du börjar träna yoga regelbundet blir du mera kroppsmedveten och kommer att upptäcka effekterna av koffein, alkohol och animaliska produkter tydligt. Du kanske också märker att dina smak och luktsinnen förändras och det minskar längtan efter söt, salt och onyttig mat. Efter att ha gjort yogan med sina asanas och andningsövningar (pranayama) till en del av vardagslivet, vill en många yogis börja leva enligt de två första stegen av yogan åtta, yamas och niyamas.

Dessa två steg handlar om hur vi lever i världen, riktlinjer för socialt och personligt uppträdande. (Mer om de åtta stegen finns under Historik och Vad är yoga)
Då faller det sig naturligt att inte äta kött längre. Även om du inte vill bli eller är vegetarian har du nytta av att införliva mera grönsaker och frukt i din mat. De vegetariska köket är en rik källa till kulinarisk inspiration och kommer att berika ditt matlagande. Så dyk in i en kokbok och vidga din matlagningsvyer.

När jag läser om de yogiska tankarna om mat är det svårt att inte se parallellerna till den stora, moderna, snabba världen som vi lever i just nu. Om vi skulle titta på jorden och människorna utifrån med en stor, generell blick skulle vi se att Rajas och Tamas domminerar i våra liv och i vår mat. Inte konstigt att vi står inför stora utmaningar med övervikt, välfärdssjukdomar, utarbetade människor, barn med koncentrationssvårigheter och att de känslor som dominerar oss människor är ilska och girighet, konsumtion och själviskhet. Jag vill tro på oss som människor och att vi alla vill leva i harmoni med oss själva, varandra och jorden.

Kan det vara så enkelt att svaret finns i vår kost?

Namaste

Carolin

Kontakta Yoga för alla

E-mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Om Yoga för alla

Yoga för alla - är en hemsida som erbjuder ett sätt att lära sig om yoga och träna yoga när du vill, var du vill - Gratis.

Oavsett om du är nybörjare eller van yogi kan du hitta pass för din egen träning, på din nivå - Säker och enkel Yoga.